Skip to content

Saunaklonkku – myytti ja totuus 

Onko saunaklonkku sormuksen vääristämä saunatontun sukulainen vai pelkkä pahainen teekkarimeemi? Työväen ja opiskelijain juhlan 2023 kunniaksi Saunologiassa julkaistaan Vapun kynnyksellä peräti kaksi tutkimusaiheista artikkelia. Ensimmäisen näistä on laatinut saunavieras, maisteri "Pentti" Hirvonen. Uraauurtava saunaklonkku-tutkimus kolistelee hyvän maun saunologisen kulttuuritutkimuksen rajoja ja naaraa syvältä blogosfääristä luurankoja, jotka ovat sittemmin alkaneet elää omaa elämäänsä meemiulottuvuudessa.

Johdanto saunaklonkkuiluun

Ylen vaalitentistä 21.3.2023 jäi historiaan kuvakaappaus, jossa Riikka Purra (PS) ja Sanna Marin (SDP) heristävät toisilleen sormea samalla kun Petteri Orpo (Kok.) hymyilee vieressä. Kuvan potentiaalisesti ikonisesta asetelmasta laadittiin nopeasti kuvamuokkaus otsikolla "Poliittikkojen uusi virkistyspäivän osa", jossa Orpo istuu saunan lauteilla mutta muut osapuolet ovat sijoitettuina sormi ojossa lauteiden alle (kts. Kuva 1). Tämä kuva levisi nopeasti sosiaalisessa mediassa.

Osa katsojista tunnisti välittömästi meemin taustalla olevan teeman, osaten jopa tarkasti eritellä toteutuksen epäkohtia ja leväperäisyyksiä, osa ehkä saaden ensikosketuksensa asiaan.

Kuva 1. Purra ja Marin saunaklonkkuina kuvamanipulaatiossa.. Kuvamanipulaatio Redditistä, lähde u/pajavasarakomuka.

Niille Saunologian lukijoille, joille intertekstuaalinen viittaus jäi mysteeriksi, on nyt laadittu lyhyt katsaus tästä myyttisestä, mutta vuosi vuodelta enemmän valtavirtaan tunkeutuvasta kulttuuri-ilmiöstä nimeltä Saunaklonkku. Kirjoitus perustuu kirjoittajan aiempiin esityksiin ja jatkuvaan tutkimukseen aiheesta.

Täysin kujalla oleville avattakoon, että Klonkku on J.R.R. Tolkienin luoma fantasiahahmo, joka tunnetaan lymyilystä kyyristyneessä asennossa ja halustaan sujauttaa luihuun sormeensa tietty sormus. Suomessa Klonkku tunnetaan muun muassa Kari Väänäsen ikimuistoisesta roolisuorituksesta [1]. Käännösnimi on peräisin Kersti Juvan Sormusten herran ensimmäisestä suomennoksesta vuodelta 1973 ja tulee säilymään ennallaan, vaikka Juva on korjaamassa käännöstä.

Tutkimusmenetelmät ja kysymykset

Tässä artikkelissa tutkitaan Saunaklonkun eksistentiaalista statusta, myytin asemaa sekä meemin kehittymisessä sosiaalisen median keskusteluissa.

Tämän artikkelin aineistona toimii pääasiassa vuosien 2021-2023 aikana Googlen hakukoneella kerätty materiaali. Aluksi esitän aineiston pohjalta muodostetun aikajanan sekä suhteellisten hakumäärien muutokset vuodesta 2004 alkaen. Sen jälkeen esittelen tärkeän primäärilähteen sekä käyn aineistoa läpi jäsentäen sitä esiin nousevien teemojen mukaisesti. Aloitamme vuodesta 2015 ja tarkastelemme internethistorian saunaklonkkuilun tärkeimpiä virstapylväitä.

Hetkiä historiassa

20.4.2015.  Facebookiin perustetaan yhteisö ”Suomen Saunaklonkkuliitto” (jatkossa SSKL) , joka julkaisee seuraavan päivityksen, joka kelpaa myös lajin määritelmäksemme:

Säännöt:

Pelaajat asettuvat saunan lauteille - paitsi klonkku, joka suuntaa luolaansa lauteiden alle.

Klonkun on tarkoitus saada joku lauteilla istuja nostamaan persettään käyttäen apunaan sormiaan ja lauteiden rakoja.

Se lauteilla istujista, joka ensimmäisenä persettään nostavi, on oleva uusi klonkku.

Sivulla on tätä kirjoittaessa noin 2100 seuraajaa, ja se julkaisee edelleen säännöllisin väliajoin aihepiiriin liittyviä päivityksiä. Pääosin sisältö koostuu meemeistä, joissa on Taru sormusten herrasta-elokuvista peräisin oleva kuva sekä lajiin liittyvä teksti. Näiden ohella SSKL on kuitenkin myös lanseerannut uusia sääntövariantteja sekä ilmoittanut pelaamiseen soveltuvista saunoista.

5.4.2018. Termi määritellään ensimmäisen kerran urbaanisanakirja.com-sivustolla käyttäjän ”PlazmaTepi” toimesta:

Peli, jossa yksi pelaaja menee klonkuksi lauteiden alle ja muut pelaajat istuvat lauteilla. Klonkku yrittää saada muut pelaajat nousemaan lauteilta sörkkien sormilla tjms lauteiden välistä. Ken nousee, se klonkuksi pääsee.

”Jaas Tume vähän lujuutta sinne kiukaalle et päästään skulaa saunaklonkkua.”

Määritelmä on otettu vastaan sangen suopeasti (552 myönteistä vs. 25 kielteistä peukutusreaktiota) ja sitä on pidetty hyödyllisenä (71) ja hauskana (42).

31.5.2018. Bassoradio-radiokanava julkaisee fiktiivisen videomuotoisen esittelyn aiheesta.

26.8.2021. YleX-radiokanavan aamuohjelmassa Poikelus, Pehkonen ja Parikka esitetään jakso nimellä ”Saunaklonkun keksijän etsintää ja Jenspan TTK-kertoimien ihmettelyä” (https://areena.yle.fi/podcastit/1-50888991). Ohjelma ei ole valitettavasti enää kuunneltavissa.

31.5-1.6.2022. Käyttäjänimi laurivtj julkaisee 9gag.com-sivustolla seuraavan viestin:

 Tein sitten Klonkku mittarin saunaan. Onko tuttu peli, kerro parhaat kokemukseksi!

Päivityksen liitteenä on aidon oloinen kuva saunan lämpömittarista, jossa on kuvattuna Klonkku sormi pystyssä. Oletettavasti sama henkilö on heti seuraavana päivänä julkaissut myös videon kyseisen esineen valmistuksesta Redditissä.

Samantapainen design on esitelty jo aiemmin ja on oletettavasti tilattavissa useammastakin suomalaisesta saunalämpömittarien verkkokaupasta esimerkiksi täältä (kts. Kuva 2) tai täältä. Lämpömittarien myyntimääristä ei ole saatavilla tietoa.

Kuva 2. Saunaklonkun säännöillä koristeltu lämpömittari. Tonin polttopiirustus.

Loppuvuosi 2022. Armeijatavaran erikoisliike Varusteleka lanseeraa velcro-kiinnitteisten ns. moraalimerkkien kategoriassa neljä erilaista ”mökkiarvomerkkiä”. Näistä kaksi ovat saunateeman mukaisia: kokelas ja täysivaltainen saunaklonkku.

Merkit (Kuva 3) myytiin lähes heti loppuun eikä täydennyksiä ole tätä kirjoittaessa saatavilla. Muistinvaraisesti myyntimäärät laskettiin sadoissa, joten kiinnostusta aihepiiriin on todistettavasti ollut myös kaupallisesti.

Kuva 3.  ”Mökkiarvomerkit” – kokelas (vasemmalla) ja täysivaltainen saunaklonkku (oikealla). Varusteleka.

Hakutermien historiaa

Suhteellisia hakumääriä arkistoivan Google Trends-palvelun kautta voidaan havaita, että ensimmäiset haut termillä “saunaklonkku” ajoittuvat samaan aikaan kun itse aineistoa on saatavilla (1.1.2004 alkaen) ja saman vuoden marraskuussa on ollut suuri hakuhuippu. Ylipäätään ajanjakso 2004-2006 erottuu selkeästi kultakautena.

Suuren suosion saaneet ”Taru sormusten herrasta”-elokuvat julkaistiin Suomessa 2001-2003. Olisiko niiden aiheuttama ”buumi” kantanut vielä kolme vuotta eteenpäin ja ilmennyt yleisten hakumäärien myötä myös artefaktuaalisina (l. ei-todellisina) saunaklonkkuhakuina? (kts. kuva 4).

Vai olisiko sittenkin niin, että vuosituhannen alussa saunaklonkun pelaaminen tai pelaamisella vitsailu esimerkiksi teekkari- tai muissa opiskelijapiireissä olisi ollut tavallista, mutta jokin on lopettanut sen?

Toinen hakuhuipuksi tulkittava keskittymä ajoittuu helmikuuhun 2009, jonka jälkeen kiinnostus on ollut vähäistä tai olematonta. Tämä kehitys ilmenee hieman liian aikaisin, jolloin sitä voitaisiin selittää saunakulttuurin muutoksella esim. #metoo-ilmiön tai muun sievistelyn lisääntymisen myötä. Jos termi olisikin keksitty ja/tai ollut käytössä vuosituhannen alkupuolella, on se joka tapauksessa kuitenkin unohdettu lähes kymmeneksi vuodeksi.

Kuva 4. ”Saunaklonkku” (ylhäällä) ja ”Taru sormusten herrasta” (alhaalla) hakutermien suhteelliset määrät 1.1.2004-29.3.2023. Google Trends. 

Vuoden 2015 alussa termi nousee joko unohduksesta tai tyhjyydestä ja aloittaa hitaan mutta varman, tähän päivään asti jatkuvan, nousun hakumäärien gradientissa, mikä on linjassa aiemmin esitettyjen lähteiden kanssa. Voidaan siis esittää, että saunaklonkun tunnettu historia alkaa keväällä 2015. Mutta mitä silloin tapahtui?

Vappulehti Hässi

Hässi on vuodesta 1998 ilmestynyt vappulehti. Sitä julkaisee Lappeenrannan teknillisen yliopiston (nykyään LUT-yliopisto) ylioppilaskuntaa lähellä toimiva Polytekninen Willimiesklubi PoWi ry. Vapuksi 2015 laaditussa Hässissä [2] esitellään  laji nimeltä klonkku, joka on ”saapunut Skinnarilaan”.  Klonkkua esitellään ”muuna seurasaunapelikulttuurina”, jatkeena aikaisemman vuoden lehdessä [3] esitellylle pompalle, jossa ”sneppaillaan” kiveksiä.

Muita teekkariperinnettä ilmentävän Akateemisen Pomppaseuran lanseeraamia pelejä ovat ”Kuti vai taju” sekä ”Kikkelit kiipelissä”, joihin tarkempi tutustuminen jätetään lukijoiden omalle kontolle.  Tämä ympäristö on siis omiaan synnyttämään aihepiirin mukaisia ilmiöitä. Nimimerkki ”AnarchoPlatypi”:n mukaan:

Ei ole miesten välistä irstautta jota Lappeenrannan teekkarit eivät olisi tehneet keskenään.

Vaikka artikkeli puhuu ”saapumisesta”, on se myös ensimmäinen tiedossa oleva (ja ainoa painettu) lähde, jossa saunaklonkku ja sen säännöt esitetään niiden nykyisin tunnistettavassa muodossa lähes sellaisenaan. Täsmennyksenä ensimmäiseksi klonkuksi suositellaan valittavan seurueen pienin ja laihin henkilö.

Jutussa puhutaan myös ammattilaisklonkuista, jotka harjoittelevat uimahallivuoroilla käyttäen sormien lisäksi esimerkiksi muovihaarukoita ja pitävät päässään myssyä estääkseen hien valumisen päähän. Lisäksi esitellään lajin sanasto, joka koostuu pääosin termeistä eri reaktioille, joita pelisuoritukset saavat aikaan osallistujissa. Nämä omaleimaiset lisäykset eivät ole kantaneet edemmäksi ja puuttuvat lähes kokonaan myöhemmästä saunaklonkkukeskustelusta. Kaikki suuri alkaa suurena ja Minervan pöllö levittää siipensä vasta iltahämärässä [4].

Sääntöjä ja variantteja

Saunaklonkun pelitavasta vallitsevan konsensus. Vaihtelua tuo pääosin se, mitä tarkalleen ottaen tapahtuu kun klonkku ”saa sormuksen” ja siihen liittyvän episteemisen komponentin roolin, sekä  eri tavat määritellä ensimmäinen klonkku, esimerkiksi saunaan saapumisjärjestyksen mukaan. Klonkun on myös esitetty olevan, ei peli, vaan menetelmä nopeuttaa saunojien kiertoa kun lauteet ovat täynnä ”ilman mitään arvailuja”.

SSKL on julkaissut noin vuosi perustamisensa jälkeen päivityksinä laajennettuja sääntövariantteja. Ensimmäinen näistä on “Sormuksen ritarit”, jossa otetaan pelivälineeksi aito sormus joka piilotetaan (27.4.2016). Sitä seurasivat selkeästi ja kuvaavasti nimetyt “Kaksi Sormea” (23.5.2016) ja “Kuninkaan Paalu” (10.6.2016).  Valitettavasti näitä ei ole enää myöhempinä vuosina tullut lisää.

Jäämme odottamaan, heijastuvatko uudet Tolkien-tuotannot luovuuden lähteeksi tälle genrelle ehkä jo tänä vappuna.

Analyysi

Todisteita, siitä että saunaklonkkua olisi joskus todellisuudessa pelattu, ei ole tutkimuksessa ole löytynyt, ainoastaan  opiskelijahuumorin kontekstissa esiintyvää uhoa. Tässä on toki jo itsessään riittävästi aineksia meemin tehokkaaseen replioitumiseen.

Koko pelin mahdollisuuteen tai järkevyyteen on suhtauduttu ajoittain kriittisesti, esimerkiksi käyttäjänimi ”spotty banana”:n analyysissä Redditissä:

Ei-suosittu mielipide: Saunaklonkku ei oikeastaan ole kovinkaan kuumottava peli

Yleensä peliä on kuvailtu niin, että saunaklonkku tökkii sormeaan lauteellaolijoiden persreikiin. Totuus on kuitenkin miedompi. Käytännössä on hyvin harvinaista, että pyllyreikä osuu juuri lauteiden raon kohdalle. Lisäksi pelaajat saunaklonkkua pelatessaan voivat asemoida aanuksensa strategisesti. Käytännössä sormella sohiminen osuu enempi reisiin yms. Miespuoliset pelaajat pitävät reitensä tiukasti yhdessä siten että sukukalleudet ovat reisien yläpuolella.

Toisin sanoen, kaikki nyt porukalla saunaklonkkua pelaamaan! Ei se ole yhtään niin paha peli kuin ensikuulemalta luulisi.

Samoilla linjoilla on käyttäjä “Leonarr”, joka sivuaa usein esitettyä kysymystä lauderakojen ja muun saunaergonomian vaikutuksesta pelimahdollisuuksiin

Aside from being an urban legend / meme, the game has too fundamental issues in it for it to work anyway:

The wood planks of the sauna bench do not usually have wide enough gaps between them for anyone to fit a finger through. I don’t think I’ve ever been to a sauna that had that big gaps in the benches.

And even if they did, how could they make sure that the people sitting would have their assholes aligned well enough with the gaps?

Unless it’s a very big sauna, it’s not that easy to fit under the sauna benches

Kuitenkin, samassa keskusteluketjussa nimimerkki “mletonsa” esitää geometrisen todistuksen, joka osoittaa, ettei ns. kohtaamisongelma ole pelaamiselle este, vaan lähinnä hidaste.

While asshole itself is just a single point, the ass crack is a line segment of several centimeters in length. It's perpendicular to the gap between wood planks so this creates a cave between the bench and the buttocks. This allows flexible finger to reach the hole that is not perfectly aligned. Of course, maximum depth of penetration is possible only with a perfect alignment.

Hieman karnevalisoidussa vastikkeessaan käyttäjä ”pibenis” nostaa esiin muita saunan peliominaisuuksiin vaikuttavia tekijöitä, kuten valaistuksen:

Nykyiset designsaunat eivät täytä klonkkuliiton vaatimuksia standardinmukaisten laudevälien osalta. Harvassa on enää klonkulle edes tarpeeksi pelikenttää ja valaistus antaa monesti epäreilun aseman laudepelaajille kun näkevät klonkun taktiset liikkeet liian helposti. Parhaimmillaan klonkku onkin isossa vanhassa savusaunassa, harmi vain että parhaat klassikkoareenat ovat jo palaneet (mm. Iisalmen EM-kisoissa 1976 palanut Herkkumutteri harmittaa vieläkin)

On totta, että suomalaisen saunan laudelautojen väli on hyvin usein melko kapea. Ei voida kuitenkaan sanoa, etteikö tarkoituksiin sopivia peliareenoja pienellä etsimisellä voisi löytyä.

Kirjoittaja on tuoreen tutkimusprojektin aikana paikantanut jo ainakin yhden saunan, joka sopii mittojen puolesta pelaamiseen (kts. Kuva 5). Tämän saunan sijainti on pyydettäessä saatavissa kirjoittajalta ja osoittaa, että vastaavanlaisten löytöjen tekemisen ei pitäisi olla mahdotonta muillekaan.

SSKL on facebook-päivityksessään 12.4.2018 todennut Helsingissä sijaitsevan Allas Sea Poolin saunatilojen täyttävän ”liiton kriteerit kisakelpoisesta saunasta”, joiksi mainitaan lauderakojen mittojen ohella riittävän avara ”luolan suuaukko”, eli helppo kulku lauteiden alle. Valitettavasti Viking Linen risteilyaluksen törmäyksen jälkeen Sea Poolin varsinaiset saunatilat ovat edelleen korjattavana.

Keskivertokokoisen sormen vetävä lauderako voitaneen siis nähdä ns. riittävänä ehtona saunan rakenteille pelaamista varten. Klonkun vaihtamista sekä klonkkuna toimimista helpottavat ergonomiset ratkaisut ja valaistus jäävät kontingenteiksi tekijöiksi, jotka vaikuttavat pelin vaikeusasteeseen ja turvallisuuteen. Näitä rakennusteknisiä tekijöitä painotettiin myös Hässin artikkelissa, jossa esitettiin ajatus nimenomaan saunaklonkkua varten rakennetuista saunoista.

Kuva 5. Erään Kymenlaaksolaisen saunan väljä laudelautojen väli, syksy 2022. Kuva ja sormi: Pentti H.

Pohdinta ja loppusanat

Onko Saunaklonkku totta vai meemilaakson fiktiota? Koska vastaväitteet pelaamisen estävistä tekijöistä, kuten soveltuvien saunojen puutteesta, voidaan osoittaa vääriksi, on olemassa nollan ylittävä mutta pienehkö todennäköisyys sille, että saunaklonkkua on joskus pelattu jossakin. Kunnes tästä saadaan tarkempaa tietoa, täytyy ilmiötä kuitenkin käsitellä enemmänkin urbaanilegendana ja kulttuurisena konstruktiona. Näin ollen antoisimmat jatkotutkimuksen metodit löytynevät psykohistorian ja kansanperinteen tutkimuksesta.

Klonkkuhahmon arkkityypissä on paljon entisajan saunatonttuja tai haltijoita muistuttavaa.  Ajatus lauteiden alla piileskelevästä toimijasta ei  varsinaisesti ole uusi, vaan tällaiset, saunatontun kaltaiset hahmot hallitsivat saunoja vielä 1900-luvun alun uskomuksissa. Onko omistajuus nyt otettu omiin käsiin ja sauna uudelleen mystifioitu?  Joka tapauksessa saunaperinteiden, loitsujen ja uskomusten tutkimus voi paljastaa yllättäviäkin vastaavuuksia ja (psykoanalyysin ohella) selityksiä sille miksi tällainen toiminta herättää kiinnostusta ainakin osassa saunojista.

Periaatteessa saunaklonkun kehitys voi ajoittua jo aikaan, kun ensimmäiset lauteet otettiin käyttöön. Saunoissa on kautta aikojen tehty muutakin kuin saunottu. Tutkimusta tehdessä on tullut esiin myös muita huomion arvoisia saunapelien konsepteja, kuten ”saunahuilu”, ”hyljepaini” sekä nimimerkki ”Ponsdorfin” kuvailema ”saunarulla”:

Meillä on kaveriporukassa perinteenä saunarulla: Yksi tyyppi saippuoi itsensä, muut istuu ylälauteella. Saippuoitu tyyppi tulee pötkölleen muiden syliin ja sit ne jotka istuu pyörittelee sitä makaavaa tyyppiä niinkuin varrasta. Liukkaan saippuan vuoksi siinä saa aika hyvät vauhdit. Pitää vaan muistaa rullailla sitä kaveria sillein ns. istujia kohti, eikä poispäin, koska kovissa vauhdeissa saattaa ote livetä ja kaveri lipsahtaa ja tippua alalauteilla tai kiukaalle.

Vaikka suhtautuminen saunassa pelaamiseen ja leikkimiseen vaihtelee historiallisesti ja paikallisesti, voidaan tämän perinteen elävän ja voivan hyvin edelleen ainakin käsitteellisellä tasolla. Kaiken ei tarvitse aina olla niin ryppyotsaista.

Seksuaalisuuteen liittyviin tabuihin suhteessa saunaklonkku näyttäytyy äärimaskuliinisena ilmiönä, mikä on ymmärrettävissä sen mahdollisen teknillistieteisen taustan myötä. Hieman yllättäen kaikki viittaukset sekä homoseksuaalisuuteen, mutta toisaalta myös naisiin pelaajina, loistavat poissaolollaan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Toisaalta aseksuaalinen käsittelytapa voidaan nähdä myös tasa-arvoisena ilmiönä: osallistumista ei sen kummemmin sidota sukupuoliin tai niihin liittyviin anatomisiin erityispiirteisiin. Inklusiivinen saunaklonkku sopii kaikille!

Jää nähtäväksi, jatkuuko saunaklonkun käsitteen hidas, mutta varma tunnettuuden kasvu ympärillämme, saunoissamme ja kollektiivisessa tietoisuudessamme. Toivottavasti tämä katsaus antaa oman panoksensa asiaan.

Jos sinulla, lukija, on tiedossa lähteitä tai uutta tietoa, joka ei sisälly tähän artikkeliin, otathan yhteyttä Saunologian toimitukseen. Erityisesti, jos olet todistanut peliä tai jopa osallistunut saunaklonkun pelaamiseen, haluaisimme kuulla kokemuksestasi!

Hyviä vappulöylyjä kaikille, one ring to rule them all!

Painetut lähteet

[1] Kajava, Jukka: Tolkienin taruista on tehty tv-sarja: Hobittien ilme syntyi jo Ryhmäteatterin Suomenlinnan tulkinnassa. Helsingin Sanomat, 29.3.1993.

[2] Wappulehti Hässi 1/2015

[3] Wappulehti Hässi 1/2014

[4] Hegel, G. W. F. (1994). Oikeusfilosofian pääpiirteet eli luonnonoikeuden ja valtiotieteen perusteet (Grundlinien der Philosophie des Rechts/1821). Käännös  M. Wahlberg. Oulu: Pohjoinen.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tietoja kohteesta Pentti Hirvonen

Kirjoittaja on kiinnostunut suomalaisen kulttuurin syvimmistä ilmiöistä ja kotoisin rajaseuduilta, jossa myyttiset pedot vielä kummittelevat.

0
    0
    Ostoskori - Cart
    Kori on tyhjä - Cart is emptyPalaa kauppaan - Return to Shop