Tiedote Satavuotiaiden saunojen keräyksestä

Suomen saunaseuran toiveesta julkaisen heidän tiedotteensa Satavuotiaiden saunojen keräyksestä:

Arvoisa suomalaisen saunan ystävä,

Suomen Saunaseura on vuonna 1937 perustettu yleishyödyllinen yhdistys, jonka toiminnan tavoitteena on vaalia suomalaista saunaperinnettä.  Seura kerää tätä tavoitetta toteuttaakseen tietoja saunoista, jotka ovat olleet jatkuvassa käytössä vähintään vuodesta 1917 lähtien eli koko Suomen itsenäisyyden ajan.

Keräyksen tulokset julkistetaan vuoden 2017 alkupuolella osana itsenäisyytemme juhlavuoden tapahtumia. Syntyvä aineisto tulee muodostamaan arvokkaan materiaalin suomalaisen saunan historian ja saunakulttuurin tutkijoille. Aineiston uskotaan kiinnostavan myös mediaa.

Saunoista kerättyjä tietoja käytetään ensi sijassa Suomen Saunaseuran hankkeisiin ja Suomi 100 -projektiin liittyviin tapahtumiin. Tiedot tulevat tutkijoiden käyttöön ja niitä voidaan luovuttaa myös medialle saunaa koskevia kirjoituksia varten.

Jos käytössäsi tai tiedossasi on vuonna 1917 tai sitä ennen käyttöön otettu ja edelleen käytössä oleva sauna ja haluat sen tulevan kirjatuksi Suomen Saunaseuran satavuotiaiden saunojen luetteloon, niin pyydämme lähettämään siitä tiedot. Kerätyt tiedot säilytetään Suomen Saunaseuran hallussa ja Seura varaa oikeuden siirtää ne johonkin kansalliseen kulttuuriarkistoon.

Tiedot voit ilmoittaa kotisivujemme kautta:

Lisätietoa Suomen Saunaseura ry:stä löydät kotisivuiltamme: http://www.sauna.fi .

Lisätietoja Suomen itsenäisyyden juhlavuodesta 2017 löydät täältä: http://suomifinland100.fi/

Keräysaika ja kyselyn yhteystiedot

Tietojen keräysaika on 1.3.2016 - 30.9.2016. Tarkempia tietoja keräyksestä antaa seuran toiminnanjohtaja Katariina Styrman, sähköposti tj@sauna.fi , puhelin 050–371 8178.

Kiitos osallistumisestasi kyselyyn ja saunaan liittyvän kulttuuriperintömme keräämiseen.

Helsingissä helmikuussa 2016.

Tuomas M. S. Lehtonen
Suomen Saunaseuran puheenjohtaja

Katariina Styrman
Suomen Saunaseuran toiminnanjohtaja

Tietoja kohteesta Lassi A Liikkanen

Saunologi ja saunan suunnittelun tutkimusmatkalainen. Johtava nykyaikainen suomalaisen saunan asiantuntija ja Suomen Saunaseuran Löylyn henki -palkittu 2021. Työkseni suunnittelen parempia digitaalisia palveluita. Minulla on pitkä historia tieteellisestä tutkimuksesta ja opetan satunnaisesti Aalto-yliopistossa.

Ostoskori - Cart
    Kori on tyhjä - Cart is emptyPalaa kauppaan - Return to Shop