Skip to content

Sopiiko rokki saunafestareille?

Esittelin edellisessä artikkelissa Finnish Sauna Festival 2017 –tapahtuman saunatarjontaa ja kerroin Helsingin tapahtuman vaikeasta alusta. Tässä artikkelissa lisäpohdintaa tapahtumakonseptista sekä asiakaspolun tärkeydestä hyvän kokemuksen järjestelyssä. Mukana myös järjestäjän pohdintaa ja tulevaisuuden visioita.

Oma näkemykseni on, ettei Finnish Sauna Festival pystynyt todistamaan ainakaan minulle saunafestarikonseptin toimivuutta kokemustasolla. Valitettavasti myöskin taloudellisesti tapahtumaa uhkaa jäädä kalliiksi kokeiluksi, ensimmäisen tapahtuman jälkeen seuraava kierros jouduttiin jo peruuttamaan.

Taustaa

Olen itse männä vuosina kiertänyt kymmenkunta rokkifestaria sekä yleisön että työntekijän roolissa. Musiikkitarjonta on ollut itselleni ja monille muille festarivieraille tärkeä käyttäytymistä ohjaava tekijä. Etukäteen valitut artistit on nähtävä, väliajat voi kellua festaritunnelmissa kuten parhaaksi näkee.

Perjantaina kourallinen yleisöä oli katsomassa Reino Nordinia. Tilaa olisi ollut suuremmallekin yleisölle.

Merkittäviä tylsistymisongelmia nuorisolla ei ole yleensä ollut. Esimerkiksi Seinäjoella Provinssirockin yleisö aiheuttaa paljon vähemmän ongelmia kuin Tangomarkkinat. Saunoja on festareillakin eri muodoissaan nähty. Finnish Sauna Festivalin (FSF tästä eteenpäin) kohdeyleisö ei kuitenkaan musiikkikattauksen perusteella ollut nuoriso.

Saunarokkifestarin vaikutelma

FSF on kiinnostava ja kunnianhimoinen kokeilu. Pyrin olemaan tuomitsematta ideoita koskaan etukäteen.

Konseptina saunatapahtuman ja musiikkifestivaalin yhdistäminen jätti minulle ristiriitaisen vaikutelman.

Tässä tapauksessa päällimmäinen mielipide oli kuitenkin ’ei’. Perusteluni on se, että jos saunan täyttävä äänekäs elävä musiikki on kiinnostavaa, olisin mieluummin pihalla katsomassa artistia. Jos taas se ei miellytä niin se häiritsee.

Sauna rokkifestarien lisäpalveluna esimerkiksi parin ravintola-jättisaunan muodossa voisi olla hauska idea, mutta sauna ja rytmimusiikki. Ei.

Ymmärsin tämän täysillä vasta vastatessani Kimmo Raution kommenttiin Hotcubea koskeneeseen kritiikkiin. Musiikki vaikutti saunakokemukseen ja vaikutus ei ollut minulle – ja tätä kautta saunalle – suotuisa.

Avoin ristikkorakenne näkyy Hotcuben lauteissa ja lattiassa. Saunafestivaaleilla lattian läpi ei kuulunut Auran aaltojen liplatus, vaan kovaääninen musiikki.

Positiivisena puolena FSF-tapahtuma osoittaa, että kiertävä ja monipuolinen saunatapahtuma kiinnostaa ainakin pientä joukkoa ihmisiä. Se pitäisi kuitenkin järjestää hyvin! Ja uskon toisaalta, että sen voisi järjestää ilman musiikillista oheisohjelmaa.

Festarien päiväkohtainen kävijätavoite oli yli 1500 henkeä, kokonaisuudessaan toistakymmentä tuhatta tapahtumapäiviä ollessa neljä. Tästä jäätiin aika kauas ainakin ensimmäisinä päivinä. Perjantai-illan pääartistia CMX:ää katsomassa oli alle sata henkeä.

Järjestäjien onneksi ilmasto korjaantui perjantaina ja Helsingin jälkeen on vielä kaksi tilaisuutta harjoitella lisää. Helsingin viikonlopun hyvä sää ehkä houkuttaa lisää kävijöitä, toisaalta kaupungissa on samaan aikaan lukuisia muita tapahtumia. On kuitenkin turvallista sanoa, ettei tapahtuma selvästikään löytänyt näin alkuun toivomaansa yleisöä.

Järjestelyt Helsingissä olivat keskeneräiset, mutta toteutuessaankin olisivat kaivanneet vakavasti lisää asiakaskeskeisyyttä. Sekä saunoja näytteilleasettaneiden yritysten että erityisesti festivaalivieraiden suuntaan.

Järjestäjän näkökulma

Päivitys 14.6.2017: Mitä mieltä järjestäjät olivat Helsingin tapahtumasta ja jatkosta?

Haastattelin tapahtuman saunoista vastaavaa tuottajaa Harri "Hakke" Kuusijärveä tapahtuman jatkosta. Harri katsoi saunatapahtuman onnistuneen hyvin, mutta musiikkikonseptin ajaneen päin puuta. Tämän vuoksi Turun tapahtuma peruutettiin.

”Meillä on nyt enemmän aikaa miettiä miten tapahtumakonseptia kehitetään. Ilmoitamme vielä kesäkuussa mikä muuttuu ennen Jyväskylää. Nythän saunat löysivät jengiä tosi hyvin ja lauantaina oli jonoakin.” Musiikin sovittaminen yhteen on kuitenkin järjestäjillä vakavasti mietinnässä ja järjestelyt tulevat sen varmasti muuttumaan.

Saunojen suhteen Hakkea jäi vaivaamaan vain Jättisaunan keskeneräisyys. Siihen vaikutti kaikkien logistiikkamurheiden kruunaamaton kuningas, Posti. Posti hukkasi tiistaiksi luvatut Tulikiven kiukaat - ei mitään pieniä pehmeitä paketteja -  kolmeksi päiväksi hidastaen Jättisaunan käyttöönottoa. Tämä sauna olisi alustapitäen moninkertaistanut saunakapasiteetin.

Harrin mukaan lauantain saunat vetivät tapahtumaa odotusten mukaan ja ihmiset saunoivat naama näkkärillä. ”Paikalle tultiin selvinpäin. Hyvä ilma edisti olutmyyntiä, mutta vieraat käyttäytyivät hyvin. Ainoastaan yksi käsikähmä nähtiin, mutta mitään vakavia tapaturmia ei sattunut.

Lauantai jäi kuitenkin ainoaksi onnistuneeksi päiväksi kävijäluvulla mitattuna. Toisaalta vierailijoiden koostumus oli suotuisa, kolmannes ulkomaalaisia ja puolet naisia. Tarvitaan vain lisää väkeä kaikille tapahtumapäiville.

Musiikin roolin lisäksi elokuuhun mennessä myös saunapuolta hiotaan. Jyväskylään Harri lupailee lisää saunoja, erityisesti saunalauttoja ja muita kelluvia saunoja.

Palvelusuunnittelun ja viestinnän haasteita

Nykyisistä järjestelyistä jäi voimakas IKEA-tyyppinen vaikutelma. Vähimmäisvaatimukset täyttävät materiaaliset resurssit tapahtumaelämyksen kokoamiseen (ainakin pienelle kävijäjoukolle) oli tuotu paikan päälle, mutta niitä ei  onnistuttu järjestelemään asiakaskokemuksen kannalta riittävällä tavalla.

Kävijäkokemuksen palvelumuotoilu oli jäänyt siis pahasti lastenkenkiin ja maksavista asiakkaista on tehty tutkimushenkilöitä suuren mittakaavan kokeilulle. Optimistisessa hengessä voi toivoa, että järjestäjille jää aikaa oppia jotakin, kun Jyväskylän tapahtuma toteutuu, jos toteutuu, vasta elokuussa.

Pukeutumistilojen siivoaminen oli unohtunut ensimmäisenä päivänä työlistalta. Tämä on helppo korjata, jos työn tekee järjestelmällisesti

Esimerkiksi asiakaspolun miettiminen alusta (netistä) alkaen siihen pisteeseen, että vierailija poistuu tapahtumasta positiivisesti yllätettynä olisi hyvä tehdä huolella. Tämän avulla voisi tunnistaa viestinnälliset sudenkuopat, mahdollisuudet ylittää asiakkaan odotukset ja järjestää vierailu sujuvasti.

Itse esimerkiksi järjestäisin lipunmyynnin, tarkastuksen, narikan, maksurannekkeen ja pukuhuoneet yhdeksi kokonaisuudeksi. Tapahtuma pääportin yhteyteen olisi hyvä saada korkea maamerkki ja tapahtumien saunoista erillinen listaus, vaikkapa mobiilisovellus!

Helsingin ennakkoon julkaistu alueakartta oli tyylikäs, mutta lähinnä suuntaa-antava. Alue on toiminnallisesti hajautettu miettimättä vierailijoiden luontaista kulkua pukeutumisesta suihkujen kautta saunaan.

Väkeen pitää myös varautua. Eräs selvimpiä haasteita oli erilaisten palvelujen mitoitus. Jos paikalle olisi todella tullut vaikka 500 yhtäaikaista vierasta, olisi 250 paikan narikka ja alle 100 hengen pukukoppi sekä kymmenkunta suihkua per sukupuoli käynyt nopeasti hyvin ahtaaksi. Nyt suurimmat vahingot kärsivät mahdollisesti ravintolayrittäjäyrittäjät, joiden tuotteille ei tullut ostajia.

Markkinoinnillisesti vähätkin lupaukset saunatarjonnasta jäivät lupauksiksi. Toisaalta, kuten aiemmin kerroin, oli paikalle kuitenkin saatu kiinnostavia saunoja, joten ei vierailu hukkaan mennyt.

Lintu vai kala?

Tapahtumasta oli ennakkoon vaikea saada tolkkua onko kysymyksessä musiikkitapahtuma, jossa on saunoja, vai saunatapahtuma jossa on musiikkia. Järjestäjät pyrkivät vielä Helsingin tapahtumaviikon maanantaina julkaistussa tiedotteessa hämärtämään asiaa korostamalla ”ettei festareilla tarvitse mennä saunaan”. Koska samana päivänä verkossa ei edelläänkään oltu esitelty paikalle olevia saunoja, lienee paikallaan todeta, että festarit ovat musiikkitapahtuma, jossa on paikalla myös saunoja (ilman määräistä artikkelia).

Festareilla on viestinnällisesti suuria vaikeuksia määritellä mitä ja kenelle se tarjoaa. Nyt on lähdetty jokaiselle jotakin tyyliin, joka voi jättää kaikki asiakkaat kylmäksi. Erityisesti saunakulttuurin ystäville tapahtuma ei pystynyt antamaan selvää palvelulupausta siitä, miksi tapahtumaan kannattaisi osallistua koska lähes kaikki konkretia saunatarjonnasta puuttui.

Tapahtuman tiedottamisessa oli jatkuvasti parantamisen varaa. Festareiden jo käynnistyttyä verkkosivuston mobiilinäkymä ei antanut  hyvää kuvaa siitä, mitä tapahtuu. Ottaen huomioon saunan keskeisen aseman tapahtumassa, alle viikko ennen tapahtuman alkua järjestäjät eivät olleet julkaisseet listaa tapahtumaan osallistuvista saunoista.

Verkkosivujen mukaan tarjolla olisi ”kymmenittäin erilaisia saunoja” tai ” yli 40 erilaista saunaa pienistä infrapunasaunoista jättisaunaan.”. Tapahtumaa, jota markkinoidaan saunatapahtuma, olisi voinut priorisoida viestinnän vetoamaan myös saunoista kiinnostuneihin vierailijoihin.

Sen sijaan sivusto oli ladattu täyteen yhteistyökumppanien mainoksia ja logoja joiden merkitys tapahtumavierailijalle jäi minulle vieraaksi.

Asialle on tosin selityksensä. Järjestäjät kärsivät lukuisista saunamökkitoimittajien peruutuksista. Viime hetkeen asti oli epäselvää millaisia saunoja paikalle saadaan.

Loppusanat

Rokkia ja saunaa ei ole helppo tässä mittakaavassa yhdistää.  Tuottajaorganisaatioa tuntuu yrittäneen nielaista kerralla aika suuren palan saunaa sisuksiinsa. Tämä näkyy itselleni keskittymiskyvyn puutteena ja esimerkiksi mielestäni torsoksi jääneen Helsinki Sauna Week:n ymppäämisenä tapahtuman ympärille.

Yritys oli kunnioitettava, tavoitteet olivat hienot ja tapahtuma oli uniikki. Vaikutelmani on kuitenkin se, että saunan yhdistäminen musiikkiin aiheuttaa liikaa hämmennystä musiikki-ihmisille ja rokin yhdistäminen saunoihin lähinnä häiritsee saunaihmisiä. Syntyy tappio-tappio –tilanne. Toivon hartaasti, että kiertävä saunatapahtuma jatkaa olemassaoloaan. Se täytyy vaan järjestää eri konseptilla, asiakaslähtöisesti ja huolella.

Lue lisää: järjestäjien ilmoitus Turun tapahtuman peruutuksesta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tietoja kohteesta Lassi A Liikkanen

Saunologi ja saunan suunnittelun tutkimusmatkalainen. Johtava nykyaikainen suomalaisen saunan asiantuntija ja Suomen Saunaseuran Löylyn henki -palkittu 2021. Työkseni suunnittelen parempia digitaalisia palveluita. Minulla on pitkä historia tieteellisestä tutkimuksesta ja opetan satunnaisesti Aalto-yliopistossa.

0
    0
    Ostoskori - Cart
    Kori on tyhjä - Cart is emptyPalaa kauppaan - Return to Shop