Etärakennussuhteen ilot ja surut

Tarkoitukseni on ollut viimeviikkoina jakaa yksityiskohtia saunaprojektin etenemisestä. Tämän suhteen projekti on onneksi dokumentaation edellä sillä alkusyksy on osoittautunut haasteelliseksi ajaksi tälle rakentajalle. Useampi homma on juuttunut paikoilleen.

Elokuun sitkeä yskä vaihtui lyhyen terveen päivän jälkeen täysin rampauttavaksi räkätaudiksi, jossa ensimmäinen viikko meni täysin sänkypotilaskunnossa. Kolme lääkärikäyntiä tuotti vain kasan lääkkeitä.

Lääkärin Määräämät. Yksi ruisku vielä unohtui.
Lääkärin Määräämät. Yksi ruisku vielä unohtui

Sairastelu on rajoittanut omia rakennustyö mahdollisuuksiani ja lopulta myös kirjoittelua. Etätyömaa on tässä kohtaa osoittautunut haastavaksi. Kahden sadan kilometrin päässä olevalle kohteelle ei noin vain hypätä - etenkään muun elämän vaatimusten välissä. Vaikka olen työllistänyt kirvesmiestä oman ajan ja osaamisen laajentamiseksi, niin käytännön pakko työn ohjaamiseksi ja valvomiseksi paikan päällä on aiheuttanut harmaita hiuksia

tmp_29533-IMG_20160924_093733-219823971

Auton mittariin on alle neljässä kuukaudessa kertynyt 10.000 km, tuplat normaalista. Tästä voi laskeskella että edestakaisia, n. 2 * 200km reissuja on tullut parikymmentä. Siis noin kerta viikkoon. Autoilun kustannukset rakennusbudjetissa ovat rahallisesti kuitenkin kohtuulliset. Kaasuautoni edullisin tankkauspiste matkan varrella mahdollistaa polttoainetalouden, jossa 100km syö vain noin 5€. Ylimääräistä kulunkia siis noin 300€.

Tähän nähden matkailun henkinen kustannus on selvästi kovempi, kun tietää ratissa ja tien vieressä vietetyn vähintään 80h ylimääräistä. Tälle voi laskea kovemman hinnan, jos ei ole tehty ammattiautoilijoiden kanssa samasta aineesta. Lähinnä moottoritiekilometreistä koostuva summa ei sinänsä ole mahdoton, mutta olisin käyttänyt tästä ajasta vaikkapa 40 h rakennushommissa.

Eivät kaikki asiat toki ole menneet täysin pieleen.

Olemassaoleva tukikohta rakennustyömaalla on auttanut töissä valtavasti. Samoin ulkorakennuksen ylimääräinen jääkaappi. Sähköt, vedet ja miesten ulkovessa riittää pitkälle. Pelkästään ulkogrilli on auttanut muonituksessa ja lopoukesänä lahjaksi saatu sähkögrilli on tehnyt siitä luvattoman helppoa. Ilman näitä avuja olisin tuskin laiskana toimistorottana edes lähtenyt projektiin.

Valitsin projektin yhteistyökumppaniksi Kotkan K-Raudan, joka sijaitsee työmaamatkan varrella. Etäisyys rakennuspaikalle on noin 50km, n. 45min peräkärryn kanssa. Tämä on ollut kohtuullinen kompromissi sillä se ei ollut lähin vaihtoehto, toisaalta se on pystynyt toimittamaan valtaosan materiaaleista kilpailukykyisesti. Se on kuitenkin liian kaukana siihen, että sinne kannattaisi lähettää työmiestä tuntipalkalla hakemaan unohtunutta hienotasoitetta...

Riittävän luotettavan rakennusmiehen ja talkoolaisten löytäminen on ollut  eduksi. Luottamus siihen, että itse tehtyjen päätösten toteuttaminen sujuu suunnitelmien mukaan parantaa unen laatua. Ei sillä, en ole toistaiseksi ole käyttänyt rakennuspalvelua, josta ei erityisesti viestinnän suhteen löytyisi parantamisen varaa, mutta ehkä tämä korjautuu tulevaisuudessa virtuaalitodellisuuden avustuksella
..

Ideoita etäsuhteeseen

Jälkikäteen ajateltuna rakentajan elämää etätyömaalla voisi helpottaa joillakin keinoin, joita en itse ole onnistunut hyödyntämään.

  • Yksityiskohtaisen tarkka rakennus suunnitelma
  • Paikallinen, säännöllisesti vieraileva valvoja
  • Tili lähimpään rautakauppaan
  • Pidempiä yhtäjaksoisia työmaamatkoja

Suurin yksittäinen parannettava asia olisi todella tarkka suunnitelma rakennuksesta kaikkine materiaaleineen ja työkuvauksineen. Tämä säästäisi päänvaivaa erityisesti puuttuvien tarve aineiden suhteen.

Tarpeettoman monta peräkärrymatkaa tehneenä kattavan materiaalisuunnitelman tekemistä puoltaa myös se, että tavarat voisi tilata kerralla toimitettuna - tai vuokrata itse rekka-auton...  Tämä vähentäisi myös yllätyksiä puuttuvien tarvikkeiden kustannusten suhteen. Itse ajattelin aiemmin, että olisi vaikeaa varastoida kaikki tavarat tontilla ja siksi järkevämpää hankkia pienissä erissä. Tämä Lean-periaate (pienet erät) ei jälkeenpäin tunnu fiksulle, mutta vastakkaisen idean toteutus olisi edellyttänyt alunperin tarkempia rakennesuunnitelmia.

Jos rakennuspaikka sijaitsee paljon kauempana, on kaikki tämä itsestään selvää.

Toinen kehitysalue olisi omien suunnittelu- ja valvontavastuiden delegointi esimerkiksi vastaavalle tyonjohtajalle. Tämä tosin heijastuisi myös kyseisen palvelun hinnassa. Itse valitsin hommaan työmaapäällikkön joka enimmäkseen matkailee suurten työmaiden välillä 60.000 km vuodessa ja hoitaa työmaalla vain tärkeimmät tarkastukset.

Tämä on ensimmäinen - ja toivottavasti viimeinen - täysin älypuhelimella kirjoitettu postaus.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kuka Lassi A Liikkanen?

Saunologi ja saunan suunnittelun tutkimusmatkalainen. Työkseni suunnittelen parempia digitaalisia palveluita sekä tutkin ja opetan Aalto-yliopiston dosenttina.